کد مطلب:245388 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:372

شراب در عرف اهل معرفت
شراب معرفت، شراب وحدت، شراب ولایت، شراب عشق و محبت، شراب علم الیقین، شراب عین الیقین، شراب حق الیقین، شراب بردالیقین، شراب كافوری، شراب زنجبیلی، شراب سلسبیلی، شراب طهوری، شراب



[ صفحه 365]



رحیق، شراب تسنیم و اشربه دیگر مانند شراب كوثر و غیره، خمخانه این اشربه قرآن است كه (تبیانا لكل شی) است متأسفانه ما نرفتیم به میكده علم و حكمت و محور اشربه قرانیه تحقیق نكردیم و قطره و جرعه ای هم از این اشربه ننوشیده ایم بلكه تا اسم شراب برده شد ذهن ما رفت به سوی شراب انگوری كه رجس من عمل الشیطان است و از شراب طهوری (و سقاهم ربهم شرابا طهورا) چیزی تصور ننمودیم و سرمستان این اشربه حلالیه و باده نوشان این صهبای الست را آن طور كه باید و شاید به مقام نورانیت نشناختیم و این قصور در فهم شراب طهور از جانب ماست.



الله الله چون كه عارف گفت می

پیش عارف كی بود معدوم شی



فكر تو چون باده شیطان بود

كی تو را فهم می رحمان بود



(باده ای كاو صافی و روحانی است

آن شراب خالص ربانی است)



خاصه آن باده كه از خم نبی است

نی میی كه مستی او یكشبی است



آنكه آن اصحاب كهف از لقل لقل

سیصد و نه سال گم كردند عقل



ساحران هم سكر موسی داشتند

دار را دلدار می پنداشتند



زان زنان مصر جامی خورده اند

دست ها را شرحه شرحه كرده اند



جعفر طیار زان می بود مست

زان گرو می كرد بی خود پا و دست





[ صفحه 366]





(مستی آن حمزه عم رسول

زین می آمد نزد ارباب عقول)



(مستی عشاق بزم نی نوا

زین می افزون شد ز جمله ما سوا)



این است كه كاشف حقایق حضرت امام صادق علیه السلام در وصف شراب طهور فرموده است: یطهرهم عن كل شی سوی الله (از تفسیر مجمع البیان طبرسی).



می صرف وحدت كسی نوش كرد

كه دنیا و عقبی فراموش كرد



بسودای جانان بجان مشتعل

بذكر حبیب از جهان مشتغل



چنان فتنه بر حسن صورت نگار

كه با حسن صورت ندارند كار



بیاد حق از خلق بگریخته

چنان مست ساقی كه می ریخته



نشاید بدار و دوا كردشان

كه كس مطلع نیست بر دردشان



الست از ازل همچنانشان بگوش

بفریاد (قالوا بلی) در خروش



مؤلف می گوید:



این سخن را ترجمه پهناوری

گفته آید در مقام دیگری



بیان رئیس سرمستان شراب طهوری و مصداق اتم صهبای عشق و محبت



[ صفحه 367]



الوهی در كتاب (شراب ربانی) تألیف این نگارنده مندرج است (العاقل یكفیه الاشاره).

آری آن بزرگوار امام الكونین سیدالعشاق حضرت ثار الله ابی عبدالله الحسین علیه الصلوة و السلام است كه ما آن حضرت را در اشراق سوم از كتاب جلوات ربانی ممكن الوجود بی شریك معرفی نموده و محور این جمله تحقیق و بیاناتی نموده و مدعای خود را بر كرسی اثبات نهاده ایم عشاق آن حضرت می توانند به اشراق سوم این كتاب مراجعه نمایند.



صفت باده عشقش ز من مست مپرس

ذوق این باده نیابی بخدا تا نچشی



خاندان عصمت و معادن علم و حكمت كه از آن جمله حضرت امام جواد علیه الصلوة و السلام است از سرمستان صهبای توحید و وحدت و باده نوشان می عشق و محبت ذات یكتای صمدی الوهی است و او مستغرق در شهود حضرت ربوبی است.



[ صفحه 368]